BERLIN wordt in 2003 opgericht door artistiek leider Yves Degryse, samen met Bart Baele en Caroline Rochlitz. Yves Degryse vormt vanaf oktober 2023 samen met Barbara Raes en Melih Gençboyacı ook de nieuwe artistieke leiding van NTGent. BERLIN schuift mee in als huismaker.

Vanaf het begin positioneert BERLIN zijn werk ophet snijpunt van documentaire en theater. Voor elke creatie vertrekt het vanuit de werkelijkheid: een stad, een fait divers of een getuigenis. Het dompelt zich onder in een situatie en ontwart er diverse verhaallijnen. In de uitwerking beperkt BERLIN zich niet tot één discipline. De inhoud bepaalt hoe een verhaal wordt verteld: met beeld, live muziek, technologie, teksttheater, als installatie,... Vanuit deze filosofie belicht het de menselijkheid van de geportretteerden, het functioneren van (micro)samenlevingen, het universele binnen het alledaagse.

De komende jaren bouwt BERLIN verder op het huidige elan en schept het ook ruimte voor vernieuwing. Naast de projecten van Yves Degryse - die de cycli vanaf nu overboord gooit - gaan ook twee jonge associate artists, Fien Leysen en Emma Lesuis, die elk een voorstelling binnen BERLIN maken. In februari 2024 gaat Fien Leysen in première met ALABAMA , in 2026 is het de beurt aan Emma Lesuis.

BERLIN startte in 2023 ook met een vijf jaar lopend project, YouTurn, waarbij het zijn archieven openstelt voor filmstudenten en collegakunstenaars die er nieuw werk mee maken. In 2024 viert BERLIN zijn twintigjarig bestaan. De fundamenten voor het gezelschap werden gelegd in 2003 maar het was op 26 oktober 2004 dat Jerusalem, BERLINs eerste productie, het licht zag in Vooruit (Gent). Het hoe, waar en wat van de festiviteiten wordt binnenkort bekendgemaakt .

De voorbije twee decennia werkte BERLIN aan twee projectcycli: Holoceen (het geologische tijdperk), waarbij het uitgangspunt zich telkens bevindt in een stad of dorp ergens ter wereld, en Horror Vacui (de angst voor de leegte) waarbij opmerkelijke, waargebeurde verhalen worden blootgelegd. De vijf projecten binnen Horror Vacui zijn Tagfish (2010), Land’s End (2011), Perhaps All The Dragons… (2014), Remember The Dragons… (2017) en True Copy (2018). Het recente The making of Berlin (2022) is dan weer het sluitstuk van de Holoceencyclus waartoe ook Jerusalem (2004/2013), Iqaluit (2005), Bonanza (2006), Moscow (2009) en Zvizdal (2016) horen. Twee projecten vielen buiten de cycli: de audiovoorstelling/installatie Wie oud wordt… (2019) en het filmconcert Ramble Song (2021). 

In 2015 mocht BERLIN voor haar oeuvre de Ultima voor Podiumkunsten in ontvangst nemen. Bonanza, Land’s End, True Copy en The making of Berlin schopten het allevier tot de selectie van Het TheaterFestival in België, Zvizdal werd geselecteerd voor Het Nederlands Theater Festival.