Over

Info

'Gewapend met camera’s, interviewtechnieken, montagetafels én acteurs, portretteert BERLIN de werkelijkheid zoals een schilder dat vroeger deed: met net iets meer kleur, gevatte invalshoeken en een penseelzetting die een kritische ondertoon verraadt.' [Knack Focus]

BERLIN wordt in 2003 opgericht door huidige artistiek leiders Bart Baele en Yves Degryse, samen met Caroline Rochlitz. Hun werk bevindt zich steevast op het snijpunt tussen documentaire en theater.

Voor elke creatie vertrekt BERLIN vanuit de werkelijkheid: een stad, een fait divers of een getuigenis. Ze dompelen zich onder in een situatie en ontwarren er diverse verhaallijnen. In de uitwerking beperken ze zich niet tot één discipline. De inhoud bepaalt hoe een verhaal wordt verteld: met beeld, live muziek, technologie, teksttheater, als installatie,... Vanuit deze filosofie belicht BERLIN de menselijkheid van de geportretteerden, het functioneren van [micro]samenlevingen, het universele binnen het alledaagse.

Momenteel werkt het gezelschap aan twee projectcycli: Holoceen [het geologische tijdperk], waarbij het uitgangspunt zich telkens bevindt in een stad of dorp ergens ter wereld, en Horror Vacui [de angst voor de leegte] waarbij opmerkelijke, waargebeurde verhalen worden blootgelegd. De eerste vijf projecten binnen Horror Vacui zijn Tagfish, Land’s End [selectie Het TheaterFestival BE – 2015], Perhaps All The Dragons…, Remember The Dragons… en True Copy [selectie Het TheaterFestival BE – 2019]. The making of Berlin zal het sluitstuk zijn van de Holoceencyclus waartoe ook Jerusalem, Iqaluit, Bonanza [Total Theatre Award op het Edinburgh Festival], Moscow en Zvizdal [selectie Het TheaterFestival NL – 2017] horen. In augustus 2016 mocht BERLIN voor haar oeuvre de Vlaamse Cultuurprijs voor Podiumkunsten in ontvangst nemen.

In juni 2021 ziet Ramble Song het licht, na het kleinschaligere Wie oud wordt... [2019] het eerste avondvullend BERLIN-project dat niet onder één van de beide cycli valt. In deze voorstelling werd de [live]muziek – een drijvende onderlaag in vorig werk – samen met film naar het voorplan gekatapulteerd. Ramble Song kent een andere vorm dan voorgaand werk maar is wel vintage BERLIN in het vernuftig puzzelen met [presentatie]vormen om tot een krachtig geheel te komen. Momenteel werkt het gezelschap toe naar de finale voorstelling binnen de Holoceencylcus: The making of Berlin. Première mei 2022 in DE SINGEL [Antwerpen, BE].

BERLIN is associated artist bij DE SINGEL [Antwerpen, BE] en artiste associé bij le CENTQUATRE-PARIS [FR]. Verder wordt BERLIN gesteund door de Vlaamse Overheid en de Tax Shelter Maatregel van de Belgische Federale Overheid via Flanders Tax Shelter.

Media

Partners

BERLIN
kiest voor een duurzame kunstenpraktijk en ondersteunt:


BERLIN
wordt ondersteund door :



BERLIN
kan zijn voorstellingen maken met de steun van
volgende coproducenten :

The making of Berlin (2022)
DE SINGEL [Antwerpen, BE]
Opera Ballet Vlaanderen [Antwerpen/Gent, BE]
le CENTQUATRE-PARIS
 [Parijs, FR]
Vooruit [Gent, BE]

C-TAKT [Limburg, BE]
Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, NL]
meer tbc

Ramble Song (2021)
DE SINGEL [Antwerpen, BE]
C-TAKT [Limburg, BE]

Wie oud wordt… (2019)
Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, NL]

True Copy (2018)
deSingel [Antwerpen, BE]
le CENTQUATRE-PARIS [Parijs, FR]
Brighton Festival [VK]
C-TAKT [Limburg, BE]
Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, NL]
Het Zuidelijk Toneel [Tilburg, NL]
PACT Zollverein [Essen, DE]

Remember The Dragons (2017)
hetpaleis
 [Antwerpen, BE]
Kopergietery [Gent, BE]
Tweetakt festival [Utrecht, NL]
le CENTQUATRE-PARIS [Parijs, FR]

Rotondes [Luxemburg, LU]

Zvizdal (2016)
Het Zuidelijk Toneel [Tilburg, NL]
PACT Zollverein [Essen, DE]
Dublin Theatre Festival [IE]
le CENTQUATRE-PARIS [Parijs, FR]
Brighton Festival [VK]
BIT Teatergarasjen – House On Fire [Bergen, NO]
KunstenfestivaldesArts [Brussel, BE]
Künstlerhaus Mousonturm Frankfurt am Main [DE]
Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, NL]
Onassis Cultural Centre [Athene, GR]

Perhaps All The Dragons (2014)
Deutsches Schauspielhaus [Hamburg, DE]
KunstenfestivaldesArts [Brussel, BE]
le CENTQUATRE-PARIS [Parijs, FR]
Dublin Theatre Festival [Dublin, IE]
Centrale Fies [Dro, IT]
Noorderzon Performing Art Festival [Groningen, NL]
La Bâtie – Festival de Genève [Genève, CH]
De Zomer van Antwerpen [Antwerpen, BE]

Jerusalem (2013)
Temps D’Images & le CENTQUATRE-PARIS [Parijs, FR]
PACT Zollverein [Essen, DE]
La Comédie de Valence &
Le lux, Scène nationale de Valence [Valence, FR]
SPIELART & Münchner Kammerspiele [München, DE]

Land’s End (2011)
NEXT Festival & Eurometropolis Lille-Kortijk-Doornik+Valenciennes [BE-FR]
STUK [Leuven, BE]
le CENTQUATRE-PARIS [Parijs, FR]
Pronomade(s) en Haute Garonne – Centre National des Arts de la Rue [FR]
Le manège de Reims – Scène Nationale / Reims Scènes d’Europe [FR]
La Maison de la Culture d’Amiens [FR]
Brighton Festival [VK]
Szene Salzburg [AT]
Noorderzon & Grand Theatre Groningen [NL]
Kampnagel Internationales Sommerfestival Hamburg [DE]
La Bâtie – Festival de Genève [CH]
Korjaamo Theatre / Stage – Helsinki Theatre Festival [FI]
IN SITU  Provinciaal Domein Dommelhof [Neerpelt, BE]
IN SITU  La Strada [Graz, AT]
IN SITU  Stichting Terschellings Oerol Festival [NL]

Tagfish (2010)
Theater der Welt [Mülheim, DE]
STUK [Leuven, BE]
Festival TEMPS D’IMAGES 2010 La Ferme du Buisson
[Scène Nationale de Marne-la-Vallée, FR]
Wiener Festwochen [Wenen, AT]

Moscow (2009)
STUK & 30CC [Leuven, BE]
Kunstenfestivaldesarts [Brussel, BE]
Theater op de Markt Zebracinema [Limburg, BE]
Pact Zollverein [Essen, DE]
La Ferme du Buisson [Noisiel, FR]
Festival a/d Werf [Utrecht, NL]
Göteborgs Dans & Teater Festival [Göteborg, SE]
Steirischer Herbst Festival [Graz, AT]

Bonanza (2006)
STUK [Leuven, BE]
KVS [Brussel, BE]
Vooruit [Gent, BE]

Iqaluit (2005)
STUK [Leuven, BE]
KVS [Brussel, BE]
Vooruit [Gent, BE]

Jerusalem (2003)
Vooruit [Gent, BE]
STUK [Leuven, BE]
KC TOR [Genk, BE]