TRUE COPY – 2018
'De enige die nooit erkenning krijgt is de vervalser. Tenzij hij ontmaskerd wordt.' Geert Jan Jansen in Perhaps All The Dragons
Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het merendeel ervan blijkt geschilderd door een Nederlander. Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld op te lichten. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij maakt. ‘Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,’ zegt hij er zelf over. ‘Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.’
Vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds enkele werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem uiteindelijk de das om.
Na BERLINs Perhaps All The Dragons…, waarin Geert Jan reeds opduikt als een van de dertig verhalenvertellers, staat hij in True Copy nu centraal. In de schaduw van de grote meesters, schaaft hij doorheen de jaren aan zijn ambacht. Geert Jans werk en leven is een evenwichtsoefening op de slappe koord tussen fictie en realiteit.
BERLIN toont in True Copy het interne radarwerk van een complexe man, als handleiding om – onder andere – de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft de waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een mooi vormgegeven leugen?
foto © Koen Broos
selectie Het TheaterFestival 2019. Uit het juryrapport:
Een van de meest verrassende voorstellingen van het jaar komt van theatergroep BERLIN. [..] True Copy [is] veel meer dan interessant docutheater. BERLIN gebruikt het verhaal van Jansen voor een slimme, geestige en secuur uitgewerkte bespiegeling over echt en nep, over realiteit en fictie, over wantrouwen en geloven. True Copy [speelt] op het niveau van de voorstelling een spannend spel met het publiek: in hoeverre kunnen we alles geloven wat Jansen hier vertelt, of worden we er ingeluisd door BERLIN? [..] Consequent doorgedacht tot de uiterste grens, deze voorstelling!
=> lees het volledige juryrapport hier
persquotes
★★★★ 'Het is zoals Jansen zei: ‘Soms is het gewoon heerlijk om bedrogen te worden.’' – Filip Tielens in De Standaard
★★★★★ 'Voor True Copy bedient BERLIN zich razendknap van de werkelijkheid van de Nederlandse kunstvervalser Geert Jan Jansen.' – Joyce Roodnat in NRC
★★★★★ '‘True Copy’ zet theater simpel en vooral grandioos in als middel tussen verbeelding en goedgelovigheid. Wat is wel, wat is niet waar? Is cult kunst of namaak? Een ding is zeker, ‘True Copy’ deelt een kunstschop uit, die het thema van Boulevard enorm verdiept.' – Hanny Alkema in Trouw
[keuze van de criticus] '[De] voorstelling maakt museumbezoek voorgoed anders, [...] een heerlijk verhaal, dat zich laat horen en zien als een schelmenroman.' – Tuur Devens voor Theaterkrant
‘Als je uit 'True Copy' buitenkomt, denk je: zelden zulk een slimme voorstelling gezien. Ze stelt intrigerende vragen over echt en onecht, en zet zo spelenderwijs fundamentele vraagtekens bij de kunstscene.’ – Johan Thielemans voor pzazz
scroll naar beneden voor volledige artikels
radio
interview Yves Degryse in 'Pompidou' op Klara, 12.11.2018
interview Geert Jan Jansen in 'Met het Oog Op Morgen' op NPO Radio 1, 04.08.2019
True Copy


Info
Credits
concept en regie | BERLIN [Bart Baele en Yves Degryse] | met | Geert Jan Jansen en [afwisselend] Yves Degryse, Bart Baele, Fien Leysen, Jane Seynaeve of Eveline Martens |
assistent geert jan jansen | Luk Sponselee | video | BERLIN, Geert De Vleesschauwer, Jessica Ridderhof en Dirk Bosmans |
montage | BERLIN, Geert De Vleesschauwer en Fien Leysen |
compositie muziek en mixing | Peter Van Laerhoven |
live mixing | Arnold Bastiaanse of Hans De Prins | piano | Govaart Haché |
cello | Katelijn Van Kerckhoven | geluidsopnames | Bas De Caluwé en Maarten Moesen |
scenografie | Manu Siebens, Ina Peeters en BERLIN |
lichtontwerp | Barbara De Wit |
technische coördinatie | Manu Siebens, Geert De Vleesschauwer, Marjolein Demey |
techniek | Koen De Saeger, Jurgen Geleijnse, Frank Hermans, Bregt Janssens, Rex Tee |
trailer & teasers | Fien Leysen en BERLIN | fotografie | Koen Broos |
productieleiding | Celeste Driesen en Jessica Ridderhof | productie | BERLIN |
zakelijke leiding | Kurt Lannoye | administratie | Jane Seynaeve |
spreiding | Eveline Martens | communicatie | Sam Loncke |
met dank aan | Saskia Verreycken, Diana Boro, Geert Jan Jansen voor zijn medewerking aan voorbereidingen, repetities en voorstellingenreeks |
Coproducenten
DE SINGEL [Antwerpen, BE], le CENTQUATRE-PARIS [FR], Het Zuidelijk Toneel [Tilburg, NL], Brighton Festival [VK], C-TAKT [Limburg, BE], Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, NL], PACT Zollverein [Essen, DE] met de steun van de Vlaamse Overheid, Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid via Flanders Tax Shelter BERLIN is creative associate bij deSingel international kunstcampus [Antwerpen, BE] en artiste associé bij le CENTQUATRE-PARIS [FR]
DE SINGEL [Antwerpen, BE], le CENTQUATRE-PARIS [FR], Het Zuidelijk Toneel [Tilburg, NL], Brighton Festival [VK], C-TAKT [Limburg, BE], Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, NL], PACT Zollverein [Essen, DE] met de steun van de Vlaamse Overheid, Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid via Flanders Tax Shelter BERLIN is creative associate bij deSingel international kunstcampus [Antwerpen, BE] en artiste associé bij le CENTQUATRE-PARIS [FR]
Pers
- / NL / De Standaard, Filip Tielens, 08.09.2018 [voorbeschouwing] (23.56 KB)
- / NL / Gazet van Antwerpen, Ilse Dewever, 10.11.2018 [voorbeschouwing] (622.05 KB)
- / NL / De Morgen, Evelyne Coussens, 12.11.2018 [interview] (2.81 MB)
- / NL / De Standaard, Filip Tielens, 19.11.2018 **** [recensie] (2.77 MB)
- / NL / De Standaard, Filip Tielens, 20.11.2018 [column] (3.04 MB)
- / NL / NRC, Joyce Roodnat, 21.11.2018 [artikel] (243.98 KB)
- / NL / NRC, Joyce Roodnat, 28.11.2018 ***** [recensie] (2.28 MB)
- / NL / Theaterkrant, Tuur Devens, 23.03.2019 – keuze van de criticus/critic’s choice [recensie] (296.24 KB)
- / NL / Theatermaker, Lisa Marée, zomer 2019 [artikel] (303.34 KB)
- / NL / Trouw, Iris Pronk, 03.08.2019 [interview] (2.47 MB)
- / NL / Algemeen Dagblad, Gerrit van den Hoven, 04.08.2019 [recensie] (733.88 KB)
- / NL / De Volkskrant, Annette Embrechts, 05.08.2019 *** [recensie] (2.07 MB)
- / NL / Trouw, Hanny Alkema, 06.08.2019 ***** [recensie] (893.18 KB)
- / NL / De Groene Amsterdammer, Marijn van der Jagt, 14.08.2019 [recensie] (1.95 MB)
- / NL / Scènes, 26.08.2019 **** [recensie] (634.99 KB)
- / NL / pzazz, Johan Thielemans, 05.09.2019 [recensie] (66.51 KB)
- / FR / De Standaard, Filip Tielens, 19.11.2018 **** [critique] (2.10 MB)
- / FR / NRC, Joyce Roodnat, 21.11.2018 [chronique] (2.12 MB)
- / FR / Scèneweb, Anaïs Héluin, 16.05.2019 [critique] (1.56 MB)
- / FR / Théâtre du blog, Marie-Agnès Sevestre, 16.05.2019 [critique] (327.89 KB)
- / FR / Médiapart, Jean-Pierre Thibaudat, 17.05.2019 [critique] (334.01 KB)
- / EN / De Standaard, Filip Tielens, 19.11.2018 **** [review] (144.31 KB)
- / EN / NRC, Joyce Roodnat, 21.11.2018 [article] (198.15 KB)
- / EN / The Times, 24.05.2019 **** [review] (384.81 KB)
- / EN / The Stage, Bella Todd, 24.05.2019 **** [review] (146.37 KB)
- / EN / The Arts Desk, Thomas H Green, 28.05.2019 [review] (362.71 KB)
- / EN / Dagkrant TheaterFestival, Liam Rees, 09.09.2019 [interview] (54.08 KB)
- / IT / il Venerdì di Repubblica, Anna Bandettini, 15.02.2019 [interview] (368.10 KB)
- / DE / taz – die tageszeitung, Astrid Kaminski, 23.02.2019 [interview] (407.99 KB)